• Blog

Waarom je beter bent dan je denkt of hoe dit helpt om een conversatie te bouwen.

Je ziet jouw chatbot onbewust als een vriend. Je wil hem dus niet per se constant het leven zuur maken en je wil zelfs samenwerken. Hoe gebruik je dit inzicht voor het bouwen van jouw chatbot? Ik vertel het je!

In tegenstelling tot wat algemene kennis lijkt te zijn, werken mensen juist graag mee met een chatbot. Ze houden zich niet per se aan vooraf opgestelde flows maar doen wel wat de bot vraagt. Je bent beter dan je denkt!

Is dat echt waar?

Ja natuurlijk! Ik geef enkele voorbeelden.

1. Je praat net zo tegen een bot als je tegen mensen praat, je past je woordgebruik niet aan en je wil de chatbot zo goed mogelijk helpen door informatie die je kent mee te geven om zo het gesprek vooruit te helpen.

Hoe gebruik je dit inzicht?

Zorg ervoor dat alle informatie die wordt gegeven door de gebruiker onmiddellijk in de context van de conversatie beland. Zo vermijd je frustratie en werk je aan een efficiëntere en effectievere chatbot.

2. Je geeft soms antwoorden die niet tot de keuzes behoren wanneer die beschikbaar zijn maar werkt daarna wel mee om de opvolgvraag te beantwoorden van de chatbot.

Hoe gebruik je dit inzicht?

Voorzie zoveel mogelijk conversationele mogelijkheden. Wanneer de chatbot opties geeft, zorg je er best voor dat de bot ook weg kan met niet specifiek vernoemde opties.

3. Je wil te specifiek en gedetailleerd antwoorden. Een bot doet zijn best om alles te begrijpen maar soms ga je jezelf toch iets moeten verduidelijken.

Hoe gebruik je dit inzicht?

Stel een vraag extra waar er verduidelijking nodig is. Door de conversationele aard van de interactie vergeten mensen soms dat het nog steeds een computer is die antwoord. Voorkom scenario's waar de chatbot vastloopt en irrelevante antwoorden geeft.

Hou rekening met de manier waarop mensen met elkaar communiceren bij het bouwen van een conversatie. Ze bedoelen het goed en verwachten dat een geautomatiseerde conversatie net zo werkt als een echte. Er zijn al heel wat tools om geautomatiseerde conversaties vandaag nog beter te maken.

Like this case?
Show us some brains!