• Blog

Maken bots binnenkort websites overbodig?

Tegenwoordig heeft zowat elke onderneming een website. Ongeveer 4 op 5 heeft er één en ze zijn niet meer weg te denken. Maar dat verandert.

Mensen spenderen het meeste van hun tijd op sociale media en meer bepaald chatplatformen. Facebook Messenger bijvoorbeeld heeft maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers.

Als onderneming speel je daar handig op in door ook daar aanwezig te zijn.

Dat kan op twee manieren:

  1. Livechat
    Een echte persoon geeft antwoord op de vragen van de mensen en formuleert aanbevelingen. Daar zijn enkele problemen. Ten eerste is dit niet kosteneffectief en het is onmogelijk om alle problemen of vragen van klanten zelf op te lossen.
  2. Chatbot
    Een tweede manier is met een geautomatiseerde gesprekspartner, een chatbot dus. Het voordeel van een chatbot is dat het op elk moment inzetbaar is om met meerdere mensen tegelijkertijd te praten en een oplossing te bieden.

Waarom zou je kiezen voor een chatbot ter aanvulling of zelfs ter vervanging van een website?

  1. Elke onderneming zal er één hebben
    Als onderneming ben je best aanwezig waar je doelgroep ook is. Messenger platformen dus.
  2. Sneller dan websites
    Chatbots laden onmiddellijk en vragen om weinig extra laadtijd. Ze laden alleen maar content op het moment dat de gebruikspartner erom vraagt.
  3. Gemakkelijker in gebruik
    Mensen communiceren dagelijks met elkaar en een chatbot ligt het dichtste bij de manier waarop wij met elkaar converseren. De leercurve is veel lager omdat het design altijd heel gelijkaardig is.

Toffe case?
Geef ons wat breintjes!