Het ultieme chatbotcanvas

Zo'n een chatbotproject, hoe begin je daar eigenlijk aan? We zijn vast overtuigd van de meerwaarde van chatbots voor jouw onderneming en willen je helpen bij het richting geven van jouw eigen chatbotproject.

We verdeelden een chatbotproject in 9 eigenschappen.

1. Doelstelling

Wat is het hoofddoel van jouw chatbot? Welke focus je bot heeft, bepaalt mee de flow van je chatbot. Je hoeft je echter niet te beperken tot één doel.

2. Bedrijfstak

In welke bedrijfstak ben je actief? Het type bedrijfstak helpt om het overzicht te bewaren van je project.

3. Doelgroep

Welke doelgroep wil je aanspreken? Denk goed na over wie je wil bereiken met je chatbot. De doelgroep bepaalt niet alleen je tone of voice maar ook gedragingen van de chatbot zelf.

Download hier het canvas.

4. Kanalen

Er zijn heel wat kanalen gaande van social media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Whatsapp tot telefoongesprekken en sms'en.

Op welke kanalen wil je actief zijn met je chatbot? Denk na welke kanalen het meest relevant voor je zijn. Deze helpen bij de verdere ontwikkeling.

5. Talen

Welke talen spreekt je chatbot? Over het algemeen kunnen we de dialoogstructuur steeds hergebruiken. De copy of de zinnen die de chatbot zegt moeten uiteraard aangepast worden en ook het taalmodel trainen we specifiek apart om de performantie te garanderen.

6. Tone of Voice

Is je chatbot eerder een grapjas of wat formeler? Afhankelijk van je doelgroep en het doel van je chatbot is het aangewezen om de juiste taal te hanteren. Ook de situatie waarin de gebruiker chat met de chatbot bepaalt de tone of voice.

Download hier het canvas.

7. Metrics

Hoe meet je het succes van jouw bot? Deze metrics houdt je best in het achterhoofd. Ze bepalen mee de structuur van je conversatie en hoe ze worden geleid.

8. API Connections

Met welke bronnen wil je connecteren? Denk op voorhand na welke bronnen beschikbaar zijn en of deze kunnen aangesproken worden. Is er documentatie beschikbaar? De meerwaarde van een chatbot hangt deels af van de dynamische informatie die er is.

9. Huisstijl

Een goede chatbot mag er goed uitzien, dat allemaal best in een samenhangend geheel met je andere kanalen. Wat is de visuele stijl van jouw merk? Welke hoodkleuren gebruik je, welke accentkleuren, lettertypes enzoverder?

Download hier het canvas.


Like this case?
Show us some brains!