• Blog

Een persoonlijke gids op je website: de e-commercebot

Hoe gemakkelijk zou het zijn om te vragen aan een chatbot waar je product zich bevindt op de website? En dat op elk moment van de dag.

Gelukkig leven we ondertussen in het jaar 2019 en is dit allemaal mogelijk!

24/7 online

Een van de grootste gemakken van een chatbot: hij is 24/7 beschikbaar online. Of je nu om 9u 's ochtends of om 2u 's nachts een vraag hebt over een product, de bot zal je op elk tijdstip uit de nood helpen.

Het maakt daarnaast ook niet uit waar je je bevindt. Een chatbot helpt je altijd en overal, waar en wanneer je maar wilt. Hij zal er altijd voor je zijn, niet alleen op je laptop maar ook gewoon op je mobiel.

Navigator op de website

Het is vervelend, als je een product niet vindt op een website. Het wekt frustratie op en dat heeft een slechte invloed op de ervaring met het merk. De marketeer wil dit vermijden en de klant tevreden stellen. Dat is inderdaad een heuse opgave.

Dankzij een chatbot vergemakkelijkt deze opdracht. In enkele seconden wijst de bot een gebruiker de weg naar het juiste product. Zo is deze binnen de minuut geholpen, met een positieve ervaring als gevolg.

Vergeet je me niet?

Kan je soms niet goed kiezen tussen bepaalde producten? Laat je het dan even liggen om later de knoop door te hakken? En verlies je het een paar dagen later uit het oog?

Een bot zal je zeker niet vergeten, een herinnering is snel en eenvoudig verstuurd.

'Hallo Eva, ik heb opgemerkt dat je een tijdje geleden keek naar laptop x. Keuze gemaakt? Leg hem nu in je winkelkar en hij staat morgen voor je deur!'

Door Eva nog eens een reminder te sturen, vergroot de kans dat ze zal ingaan op je aanbod. Het benadrukken van de levertijd de volgende dag is zeker een punt dat zal overtuigen.

Opgepast, een bot is niet perfect

Een persoonlijke chatbot binnen de e-commerce, er zijn veel voordelen aan gekoppeld. Maar vergeet niet: niemand is perfect, bots kunnen dus ook fouten maken. Toch compenseert dit met de tijd en kosten die bespaard worden. Bovendien kan er altijd nog doorgeschakeld worden naar een echte persoon die de klant verder helpt.

Benieuwd naar zo'n e-commercebot? Check het voorbeeld van Vanden Borre via deze link.


Geïnteresseerd in een chatbot? Contacteer Maarten voor meer informatie.

Like this case?
Show us some brains!