Niet vloeken, jouw chatbot heeft gevoelens!

Chatbots die je begrijpen, nee echt begrijpen, bestaan die eigenlijk wel? Dankzij AI zijn chatbots al heel goed geworden in het begrijpen van de intenties van de chatter. Hoe goed zijn ze echter in de emotie begrijpen die gepaard het met een conversatie? Dat valt wel mee, zo lijkt. Al gaat dat niet altijd helemaal vanzelf.

Denkt een chatbot echt als een mens?

Een conversational user interface denkt niet helemaal als een mens. Het is heel goed in vooraf afgebakende onderwerpen herkennen. Aan de hand van de herkende onderwerpen geeft de chatbot een correct antwoord.

Dat doet zo’n bot aan de hand van een NLP, dat is het brein van de bot. Alle informatie die binnenkomt tijdens een gesprek, analyseert dit brein.

Werkt dit dan hetzelfde met emotie?

Dat is ongeveer waar! Als iemand met jouw chatbot praat dan spreken we opnieuw het brein aan. Deze keer kan dit neerkomen op vooraf bepaalde onderwerpen die de bot herkent ofwel een specifiek ander brein. Deze keer een brein dat emotie kan achterhalen. We sturen elke zin die binnenkomt naar dat brein.

Maar wat gebeurt er dan?

Achteraf krijgen wij dan een analyse te zien van de herkende emoties met daarbij een score.

Dat kan er uitzien zoals de afbeelding hieronder:

Afhankelijk van de score bepalen we het verloop van het gesprek. De bot herkent zo blijdschap, verdriet of boosheid. Achteraf geeft de chatbot een gepast antwoord voor elke situatie.

Ik ben sarcastisch, herkent een chatbot sarcasme?

Dat is een moeilijke. Net zoals bij menselijk contact is het soms moeilijk om sarcasme te achterhalen. Voor robots is dit nog moeilijker, maar wie weet lukt dit in de nabije toekomst wel!(In mopjes vertellen, slagen ze vandaag wel al. Probeer het maar!)

We bekijken in ieder geval elke ontwikkeling binnen AI en Machine Learning met argusogen!

Ben jij geïnteresseerd in chatbots en AI toegepast op echte cases? Stuur dan een mailtje naar maarten@clever.be

Like this case?
Show us some brains!