• Blog

4 redenen om een chatbot in te schakelen bij het plannen van een vakantie

Hotels vergelijken, vluchten boeken en uitstappen plannen: het is soms lastig. Gelukkig verlicht een chatbot dit werk door de consument doorheen het volledige proces bij te staan.

Overal en altijd een helpdesk

Consumenten zijn continue onderweg, de tijd staat voor hen nooit stil. Daarom wil de consument altijd, snel en overal antwoord hebben op al zijn vragen. Of hij zich nu in België, Italië of Dubai bevindt, een chatbot schiet te hulp. Dit is het grote voordeel van een chatbot, die is 24/7 online waardoor de consument altijd en overal zijn vragen kan stellen. Een consument kan op die manier eenvoudig een vlucht om middernacht boeken voor de volgende dag. Door snel in contact te treden met de chatbot, vindt hij op korte tijd alle mogelijke vluchten. Tijd vrij dus om de tofste plekken uit te zoeken.

“Maybe you will like this?”

Na het boeken van de vlucht, stelt de chatbot voor om een hotel uit te zoeken. De verschillende aanbevelingen die de bot geeft, stemmen overeen met de wensen van de consument. Deze vorm van upselling, “maybe you will like this” heeft een positief effect op de ervaring van de consument. Hij krijgt het gevoel dat de chatbot hem begrijpt en hem wil helpen. De bot stelt niet alleen hotels voor, maar ook verschillende evenementen en bezienswaardigheden. Dat bespaart de consument veel tijd en moeite.

Relationship management

Dankzij deze directe communicatie, krijgt de chatbot een persoonlijke dimensie. Daardoor heeft de consument het gevoel dat hij met een echte persoon aan het praten is. De conversatie verhoogt het vertrouwen bij de consument en creëert een positieve attitude tegenover de organisatie. Het is een handige tool om in te zetten op relationship management. De chatbot zal de consument helpen bij het uitstippelen van zijn reis waarbij de wensen van de consument centraal staan.(5 tips voor de perfecte chatbotdialoog)

Marktonderzoek

De chatbot slaat automatisch alle gegevens op over de wensen en vragen van de consument die tot insights leiden. Dit maakt een chatbot een gemakkelijk hulpmiddel om aan marktonderzoek te doen. De chatbot optimaliseert zichzelf na verloop van tijd.

Peilen naar de tevredenheid en de mening van de consument gebeurt op het einde van de rit aan de hand van een enquête. De persoonlijke band die na een tijdje is gegroeid bij de klant verhoogt de kans op een ingevulde vragenlijst.

Test zelf de Hipmunk - Travelbot uit, nog nooit heb je zo snel een vlucht of hotel geboekt!


Ook geïnteresseerd in chatbots en conversational design? Stuur een mailtje naar maarten@clever.be

Like this case?
Show us some brains!