• Blog

9 dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over chatbots

Chatbots zijn virtuele assistenten die geautomatiseerde antwoorden bieden. Ze vinden hun toepassing in verschillende velden zoals customer service, lead generation en marketing. Hieronder 11 dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over chatbots.

1. 1,4 miljard mensen gebruiken al messenger apps

De top 4 messaging apps(Messenger, Whatsapp, WeChat & Line) zijn groter dan de 4 top sociale netwerken. Meer dan 1,4 miljard mensen gebruikten messaging apps in 2016. Tegen 2019 gebruikt meer dan 25 procent van de wereldbevolking mobiele messaging apps.

2. Er zijn meer dan 100 000 Facebook chatbots

In het eerste jaar dat het Messenger Platform online kwam werden er meer dan 100 000 chatbots gemaakt en op het platform gezet. Mensen gebruiken die chatbots verspreid over meer dan 200 landen.

3. Mensen zijn klaar om dingen te kopen via een chatbot

37 procent van de amerikanen zegt een aankoop te willen doen via een chatbot. Mocht er een chatbot beschikbaar zijn dan zou één op drie van de inwoners dingen kopen zoals kleren en voedsel.

4. Mensen willen al praten met een chatbot

63 procent van alle mensen zou het overwegen om te praten met een chatbot. Vooral om antwoorden te krijgen op heel dringende vragen.

5. Mensen willen retailers bereiken via chat

Chat apps zijn de verkozen manier om te praten met retailers en om een aankoopbeslissing te doen. Mensen zijn even happig om een retailer via de telefoon te contacteren als via een chatbot. Ze zijn happiger om te chatten dan om te mailen.

6. Consumenten willen aanbevelingen van chatbots

37 procent van alle consumenten en 48 procent van de millenials krijgen graag aanbevelingen van chatbots. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in aanbevelingen van retailers, hotels en reisbureau’s.

7. Er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen mens en chatbot

Mensen willen echt weten of ze chatten met een echt persoon of met een chatbot. Chatbots die doen alsof ze een mens zijn, worden niet geapprecieerd. We weten graag of we praten met iets artificieels of niet.

8. Klanten hebben weinig geduld met chatbots

Kansen met jouw chatbot zijn beperkt. Mensen hebben minder geduld met chatbots dan met mensen. Een slechte ervaring kan ervoor zorgen dat ze niet meer met de chatbot willen praten.

9. Tegen 2029 zijn chatbots niet meer te onderscheiden van mensen

Ray Kurzweil, een ingenieur bij Google gelooft dat chatbots kunnen reageren op het niveau van een mens tegen 2029. Tegen dan kunnen we een zinvol gesprek hebben met een chatbot. Daarvoor zullen we uiteraard ook al interessante gesprekken kunnen hebben.

Maak een GRATIS account aan op cleverbots.ai

Toffe case?
Geef ons wat breintjes!