• Blog

7 mythes over chatbots

Chatbots duiken overal op. Je ziet ze op websites, in Facebook Messenger, Slack en noem maar op. De ene keer hoor je er veel goeds over. De andere keer zijn mensen er niet over te spreken. Wat klopt van die feedback en vanwaar komen de negatieve reacties? Vaak ligt dit aan onrealistische verwachtingen. Hieronder de 7 meest voorkomende misverstanden over chatbots.

We horen voortdurend verschillende uitspraken waar we soms van gaan fronsen.

"Dit is toch AI? Kan die bot zelf niet het antwoord online gaan zoeken?"

1. Chatbots weten alles!

Helaas, op het moment dat ik dit artikel schrijf, zijn bots nog steeds geen alwetende wezens die vanzelf alles weten en leren en zonder hulp nieuwe kennis opdoen.

Vandaag leren chatbots op data die we aan hen geven. Hoe meer data, hoe slimmer de chatbot. Natuurlijk kunnen we bronnen connecteren waardoor de chatbot nog slimmer lijkt. Zo'n bots hebben vandaag al een enorme toegevoegde waarde, denk maar aan het opvragen van abonnementsgegevens, levertijden van producten, facturatiegegevens enzovoort.

"Moeten wij zelf nog antwoorden voorzien voor de chatbot, kan de bot dat niet zelf genereren?"

2. De bot formuleert zelf antwoorden.

Chatbots zijn heel goed in topic herkenning door hun achterliggende brein. Het brein stelt hen in staat zinnen te herkennen die mensen gebruiken en door middel van een vooraf bepaalde structuur een vooraf bepaald antwoord te geven. Een volledige chatbot die zelf creatieve copy schrijft is nog (even) toekomstmuziek.

3. Chatbots gebruiken alleen maar tekst

In tegendeel. Bots gebruiken heel wat verschillende media als output. Bot gebruiken ook meer dan alleen tekst als input. Als output kan een bot zowel afbeeldingen, video's en geluid gebruiken. Zelfs interactieve elementen zoals mapjes of specifieke widgets toont een bot op verschillende platformen.

Je sluit een bot binnenkort ook met gemak aan op een ander kanaal zoals een voice assistant zodat je ook met je stem instructies geeft aan de Google Home, Siri's en Alexa's van deze wereld.

"Ik geloof alleen maar in bots in de customer service industrie."

4. Bots zijn enkel toepasbaar in customer service

Je zou bots echt tekort doen door ze enkel in te schakelen voor customer service. In bijna elk veld bewijzen chatbots hun nut.

In customer service zijn ze toepasbaar om veelgestelde vragen direct 24/24 en 7/7 te beantwoorden. Een chatbot als marketingbot helpt je merk te versterken en de tone of voice duidelijker te maken.

Als lead generator biedt de chatbot een meerwaarde door op conversationele en natuurlijke manier gegevens te verzamelen en tegelijkertijd informatief te zijn.

5. Bots hebben geen emotie

Trick question, of niet? Chatbots hebben geen menselijke emotie. Dat klopt. Chatbots kunnen wel zinnen ontleden en aan een bepaalde manier van schrijven herkennen of iemand blij is of eerder boos. Aan de hand hiervan kan de bot een gepaster antwoord voor de situatie geven.

6. Alle chatbots gebruiken AI

Onze chatbots gebruiken Artificiële Intelligentie. Een brein analyseert steeds elke zin die gebruikers zeggen. Daarna identificeert dat brein de onderwerpen en de kleinere onderdelen binnen de zin zelf. Dit is niet het geval bij elke chatbot.

Soms is dat ook helemaal niet nodig. Een vaste structuur waar gebruikers niet van kunnen afwijken en die een vast pad volgt, is in sommige gevallen zelf beter. Bijvoorbeeld bij een ingewikkelde procedure voor de aanvraag van financiële documenten.

7. Een chatbot bouwen is gemakkelijker dan een app bouwen.

Bouw je een chatbot dan komen hier heel wat zaken bij kijken. Technische kennis is van minder belang. Je ontwerpt een conversatieflow en voorziet de randscenario's waar gebruikers zich in kunnen bevinden en voorziet ook voor deze scenario's een nuttig antwoord.

Over antwoorden die de bot geeft denk je ook best goed na om te voorkomen dat er onzinnige berichten worden getoond die de gebruiker verwarren. Je denkt ook best goed na over de topics die de bot beantwoordt en de aflijning hiervan.

Heb jij nog opvattingen over chatbots waar je je vragen bij stelt? Laat het ons gerust weten.

Geïnteresseerd in chatbots? Maak vandaag nog jouw GRATIS account aan op cleverbots.ai/.

Toffe case?
Geef ons wat breintjes!