• Blog

5 vragen die je vertellen of jouw onderneming een chatbot kan gebruiken

Een chatbot is een toepassing van artificiële intelligentie die jouw onderneming op verschillende manieren helpt. Wil jij weten of een chatbot een meerwaarde is voor jouw onderneming? Deze 5 vragen helpen je op weg.

1. Krijg ik vaak dezelfde vragen?

Niks zo vermoeiend als steeds dezelfde eenvoudige vragen te beantwoorden. 20% van alle vragen lossen 80% van alle problemen op: "Wanneer zijn jullie open?", "Wat is jullie adres?", "Hoe contacteer ik jullie?", "Hoe zit het met de status van mijn bestelling?". In zo'n duidelijk afgebakend gebied is een chatbot ideaal. Je spendeert minder tijd aan veelvoorkomende vragen waardoor er meer tijd over blijft voor specifieke problemen die meer aandacht nodig hebben.

2. Zijn er processen die ik kan automatiseren?

Als je een bepaald proces meer dan 1 keer moet herhalen op een identieke manier dan kan je dit automatiseren. Een chatbot lost repetitieve taken op conversationele manier op. Zo hoef je niet meer tijd dan nodig te spenderen aan de opmaak en het aanpassen van documenten, e-mailmanagement, dataverzameling,...

3.Wil ik snel en efficiënt leads genereren?

Een lead is iemand die interesse toont in jouw product of dienst. Van zo'n lead wil je zo snel mogelijk het e-mailadres verzamelen om verdere communicatie tot stand te brengen. Een lead generator komt tevoorschijn als conversatiepartner op jouw website op het moment dat er interesse is. De leadgenerator verzamelt eenvoudig de nodige gegevens.

4. Levert mijn onderneming bestellingen?

Een bedrijf dat bestellingen en pakjes levert krijgt er constant vragen over. Mensen willen weten wat de status is van hun bestelling, of een artikel nog aanwezig is en of ze een pakje kunnen terugsturen. Een chatbot maakt een koppeling met een ERP-systeem zodat een gebruiker op elk moment van de dag informatie krijgt die ze nodig hebben.

5. Wil ik er op elk moment zijn voor mijn community?

Mensen tevreden houden begint met te tonen dat je er voor hen bent. Een chatbot is 24/7 beschikbaar en antwoord onmiddellijk. Als onderneming hoef je niet constant in persoon aanwezig te zijn.

Hoe weet ik nu of mijn onderneming een chatbot kan gebruiken?

Antwoordde je op één of meerdere vragen ja dan heeft een chatbot een positieve impact op jouw onderneming. Een chatbot is de tool om je processen te automatiseren en AI toe te passen in jouw bedrijf.

Na dit artikel op zoek naar een chatbot of leadgenerator voor jouw onderneming? Neem dan een kijkje op www.cleverbots.ai. Voor verdere vragen mail naar info@clever.be

Toffe case?
Geef ons wat breintjes!