• Blog

5 tips voor de perfecte chatbotdialoog!

Een dialoog schrijven voor een chatbot is niet zo eenvoudig als het lijkt. Wil je een goed conversatie schrijven dan moet je zowel denken aan user experience als aan creativiteit. Goede chatbotdialogen zijn nuttig brengen het merk tot leven en begrijpen de context van de klant.

  1. Creëer een karakter

    Het is aangenamer praten met gesprekspartner met een persoonlijkheid. Denk goed na over de persoonlijkheid die het beste past bij jouw onderneming. Het karakter is een uitbreiding van het merk. Een goed ontwikkeld karakter helpt de bot tot leven komen en maakt duidelijk aan klanten met wie ze omgaan. Een goede tone-of-voice is hierbij van belang. Mag jouw karakter fun zijn of toch best een beetje droger? (zie ons artikel over de 3 conversatietypes).
  2. Definieer doelen

    Een goede dialoog helpt met het doel voor ogen. Schrijf je een copy voor een een chatbot dan denk je best na wat het resultaat moet zijn van het gesprek. Lost de chatbot een vraag op, lost ze een probleem op of helpt het eerder bij een aankoop?
  3. Ontwerp een flowchart

    Begin nooit in het wilde weg te schrijven aan een dialoog. Voor je start, bedenk je best alle wegen die de bot kan uitgaan. Een flowchart maken hoeft helemaal niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. Je kan het zelfs op een blad papier!
  4. Kies een scenario

    Behandel elk scenario individueel. Elke klant heeft zijn specifiek scenario. Wat er in de andere scenario's gebeurt, is voor de klant niet relevant. Een flowchart bevat natuurlijk meerdere scenario's maar een gebruiker ervaart er steeds maar één van.
  5. Gebruik een gepaste schrijfstijl

    Een gepaste schrijfstijl maakt of kraakt jouw chatbot. Schrijf steeds in de stem van het bedrijf en bedenk dat het steeds een 1-op-1-gesprek is. Hou het kort en gebruik niet te veel humor. Durf te falen met je chatbot maar vang mislukte antwoorden op een elegante manier op.

Maak GRATIS jouw account aan op cleverbots.ai


Toffe case?
Geef ons wat breintjes!