• Blog

5 tips om je lead generation te optimaliseren

Een van de belangrijkste termen binnen marketing is 'lead generation'. Het begrip verwijst naar het ophalen van gegevens van potentiële klanten om deze uiteindelijk als echte klanten binnen te halen. Dit is niet enkel van belang binnen de B2C maar ook binnen de B2B-industrie.

Een chatbot biedt in beide gevallen voordeel, wel met deze 5 tips.

Gebruik het als de perfecte conversatiestarter

Prospects, of beter gezegd potentiële klanten, bezoeken hoogstwaarschijnlijk je website wanneer ze op zoek zijn naar iets. Dat kan informatie zijn of misschien heeft de persoon een vraag.

De persoon wil in ieder geval vlug geholpen worden, anders haakt hij af en mis je de kans om in contact te treden met een prospect.

Een chatbot schiet hierbij vlug te hulp. Op die manier is een vraag binnen 5 minuten beantwoord en heb je een tevreden klant bij.

Zet het in tijdens elke fase

Een chatbot kan daarnaast ook ingezet worden in elke fase van de buying cycle. Ook wel sales cycle of customer journey genoemd.

Buying Cycle

Awareness - Consideration - Evaluation - Purchase - Retention

De chatbot geeft in elke fase een toegevoegde waarde aan de (potentiële) klant.

Elk contactmoment betekent dus ook een nieuwe kans om leads te genereren, de wens van iedere marketeer.

Blijf in contact

Wanneer het eerste contact gelegd is, blijft het belangrijk om deze te behouden. Niet altijd gemakkelijk maar gelukkig is dit geen moeilijke opdracht voor een chatbot.

Alle gegevens worden automatisch opgeslagen zodat de bot hiermee aan de slag kan tijdens verdere contactmomenten. Een volgende stap kan bijvoorbeeld het plannen van een meeting zijn.

De prospect had namelijk zijn gegevens al nagelaten, wijst op interesse toch?

Verhoog de click-through rate

Uit onderzoek blijkt dat mensen meer doorklikken via een chatbot dan via e-mail.

Dit wil niet zeggen dat je e-mailmarketing uit het raam moet gooien. Een chatbot is hier juist de ideale aanvulling voor.

In totaal verhoogt de CTR, dankzij de wisselwerking tussen e-mailmarketing en het inschakelen van chatbots.

Voorzie meer personalisatie

Om de volledige ervaring van de klant te verbeteren, voeg je best een persoonlijkheid toe aan de chatbot. Zo merkt de klant niet dat hij aan het praten is met een virtuele medewerker.

Uiteraard ligt dit in lijn met je tone of voice.

Een conversationele chatbot is dus de ideale partner bij het genereren van leads.


Wil je meer te weten komen over onze chatbots? Stuur dan een mailtje naar maarten@clever.be

Like this case?
Show us some brains!